Coneix i aprèn a utilitzar els elements que conformen el llenguatge que empraven els compositors al llarg del Barroc, del Classiciesme i del Romanticisme.
Veurem les qüestions estilístiques que diferencien les produccions de cada un d’aquests períodes.
Treballarem:
- Harmonia (tot el que té a veure amb la formació d’acords i el seu ús)
- Contrapunt (construció a base de melodies entrellaçades, sense presècia d’un acompanyament)
- Melodia acompanyada (textura musical allà on l’harmonia és presenta com a acompanyament d’una melodia protagonista)
- Estructures (Ens referim al que dóna forma al discurs musical i que caracteritza els tipus de peces pròpies de cada època, com ara: el motet, la suit, la sonata…)
Aprèn tambè sobre aqueslls compositors que varen venir després del romàntics, cap a la segona meitat del segle XIX. A vegades catalogats com a nacionalistes, altres com a impressionistes i sovint inclassificables i anomenats lliurement postromàntics.
Ens fixarem amb:
- Els efectes sorprenents de les creacions de Brahms
- Els procediments novedosos de Wagner
- Les harmonies particulars de compositors com Cesar Frank o Gabriel Fauré
- Les provocacions de Debussy, integrant elements fins en aquell moment no contemplats.
- La sencillesa exquisita de les creacions de Satie, donant amb solucions difícils d’assimilar al seu temps.
Finalment et proposarem investigar i tenir de referència aquells elements que sorgeixen al segle XX i XXI.
Propostes com:
- L’ús de les dissonàncies a Strawinsky
- Concepcions originals de Prokofiev
- La politonalitat a Bartók
- L’exuberància a Villalobos
- El serialisme de Shöemberg
- Concepcions minimalistes de compositors com Arvö Part o Goreki